Як визначити в ході спостереження

перші загрозливі тенденції, ознаки суїцидальної поведінки підлітків та юнаків

Суїцидологи зазначають, що будь-які несподівані або драматичні зміни, що впливають на поведінку підлітка чи юнака, будь-які зміни в їхній поведінці, словесні й емоційні ознаки слід сприймати дуже серйозно.

До них відносяться:

  • втрата інтересу до звичних видів діяльності;
  • раптове зниження успішності навчання;
  • незвичне зниження активності, нездатність до вольових зусиль; погана поведінка у навчальному закладі;
  • незрозумілі або такі, що часто повторюються зникнення з дому і прогули у школі;
  • збільшення споживання тютюну, алкоголю або наркотиків;
  • інциденти із залученням правоохоронних органів, участь у правопорушеннях.

При прояві цих явищ слід звернути особливу увагу на підлітка або юнака чи дівчину. Далі слід бути уважними до таких поведінкових, словесних, емоційний, депресивних ознак суїцидальної загрози:

Поведінкові ознаки суїцидальної загрози:

  • будь-які раптові зміни у поведінці і настроях, особливо тих, що віддаляють від близьких людей;
  • схильність до необачних і безрозсудних вчинків;
  • надмірне споживання алкоголю чи таблеток;
  • відвідування лікаря без очевидної необхідності;
  • розлучення з дорогими речами або грошима; придбання засобів скоєння суїциду;
  • підведення підсумків, приведення справ до порядку, приготування до уходу;
  • нехтування зовнішнім виглядом.

Словесні ознаки суїцидальної поведінки:

  • упевнення у безпорадності і залежності від інших;
  • повідомлення про конкретний план суїциду;
  • подвійна оцінка значущих подій; розмови або жарти щодо бажання померти; повільна, маловиразна мова;
  • висловлювання самозвинувачень;

Емоційні прояви суїцидальних тенденцій:

  • амбівалентність, подвійність емоцій і почуттів;
  • безпорадність, безнадійність;
  • переживання горя; ознаки депресії;
  • почуття провини або відчуття невдачі, поразки;
  • надмірні побоювання або страхи;
  • почуття власної малозначущості;
  • неуважність, розсіяність або розгубленість.

Ознаки депресії у дітей, що схильні до суїциду:

  • сумний настрій;
  • втрата властивої дітям енергії;
  • зовнішні прояви журби;
  • порушення сну;
  • соматичні скарги;
  • зміна апетиту або ваги;
  • погіршення успішності навчання;
  • зниження інтересу до навчання;
  • страх невдачі; почуття неповноцінності;
  • самообман - негативна самооцінка;
  • почуття «заслуженого» відторгнення;
  • помітне зниження настрою при найменших невдачах;
  • надмірна самокритичність;
  • зниження рівня соціалізації;
  • агресивна поведінка.

Депресивні прояви підлітків із суїцидальною поведінкою:

  • сумний настрій;
  • почуття нудьги;
  • почуття втоми;
  • порушення сну;
  • соматичні скарги;
  • непосидючість, неспокійність;
  • фіксація уваги на дрібницях;
  • надмірна емоційність;
  • замкненість;
  • розсіяна увага;
  • агресивна поведінка;
  • неслухняність;
  • схильність до бунту;
  • зловживання алкоголем або наркотиками;
  • погана успішність навчання; п
  • рогули у школі.

Слід звернути увагу на такі моменти у поведінці та висловлюваннях підлітків, схильних до кризових ситуацій та суїцидальних спроб:

- скарги на відсутність сенсу життя: «Навіщо мені жити?», «Який сенс в тому, що я живу?»;

- висловлювання дитини: «Мені усе набридло!», «Не хочу нікого бачити, не хочу нічим займатися!»;

- скарги на дурні передчуття: «Я відчуваю, що скоро помру!»;

- підвищений, стабільний інтерес до питань смерті, загробного життя, до похоронних ритуалів;

- словесні натяки на смерть, що наближується: «Потерпіть, недовго Вам залишилося мучитися!», «Ви ще пожалієте, але буде пізно!»;

- наведення особливого порядку у своїй кімнаті, серед своїх особистих речей, роздача деяких речей товаришам, остаточне з'ясування стосунків;

- раптовий, без видимих причин наступ спокою, смиренного стану після стресу або тривалого стану депресії;

- таємні приготування до чогось, що дитина відмовляється пояснювати;

- тривалий стан внутрішньої зосередженості, що не було раніше для дитини характерним, відсутність бажання спілкуватися з друзями, родичами, ходити в гості, грати, вести активний спосіб життя.

Вчителі, класні керівники повинні мати на увазі й врахувати в роботі наступні фактори ризику суїциду:

  • висока конфліктність спілкування;
  • ізоляція підлітка у класі чи групі;
  • несприятливе сімейне оточення;
  • спадковий фактор;
  • неадекватна самооцінка;
  • конфлікт, психотравмуюча ситуація;
  • різка зміна у поведінці;
  • асоціальний спосіб життя;
  • егоцентризм;
  • втрата членів сім'ї, погані стосунки в родині.

Деякі з цих ознак мають, так би мовити, «подвійне» значення, тобто можуть свідчити не тільки про суїцидальну загрозу, а й про інші особистісні проблеми, кризи у житті юної людини. Але оточенню не слід ніколи забувати про «суїцидальну тему» при появі цих ознак.

Кiлькiсть переглядiв: 180
тучинський ліцей

Гощанської селищної ради Рівненської області

Дата останньої зміни 22 Березня 2024

Фотогалерея